søndag den 21. juni 2015

Print to screen: David Mitchell's Skyatlas




Forfatter: David Mitchell
Sider: 539
Forlag: People's Press

Rating: 2,5/5 stjerner

Bagsiden siger: Skyatlas spænder ubesværet fra den historiske roman over thriller og komedie til science fiction. Fortællingerne giver hver især genlyd ned gennem historien og samler sig til ét stort eventyr om prisen for menneskets stræben efter storhed og magt.

Lad mig starte med at sige, at det var en speciel læse-oplevelse, men desværre ikke på den gode måde. Jeg kan godt se ideen bag bogen, og hvordan den udfordrer måden "man plejer" at læser bøger på, men det fungerede ikke for mig. Bogen spænder imellem flere forskellige genre, forskellig sprog, samt tidsperioder. 
Nogen deler af bogen fungerede ok - jeg var specielt glad for det lille interview med Somni-451, det fangede mig med en gang - men andre dele trak det hele ned igen.
Kapitlet i midten trak virkelig tænder, sproget var abnormt tungt at læse (men er meget imponeret over oversætteren Svend Ranild her (og forøvrigt også resten af bogen - godt arbejde!), og jeg havde lyst til at smide bogen væk.. Men da jeg er en person som fuldfører bøgerne jeg starter, så skulle jeg jo også gøre det med denne. 

Alt i alt skuffede bogen mig desværre - har hørt meget godt om den, men det blev bare slet ikke indfriet!

En challenge på Goodreads jeg er med i sommers, handler om at læse bogen, og så se filmen - for så at sammenligne.
Umiddelbart syntes jeg filmen fungerede bedre - den hoppede mere frem og tilbage i historierne, men det fungerede ret godt. Væk var de korte, afdelte historier - og frem kom en dejlig blanding af det hele! Det var også med til at understrege flere pointer og sammenfald jeg kan se jeg misset i bogen.
Filmen holdt sig ikke helt til detaljerne i bogen, men på den måden det hele var bygget op på - syntes jeg ikke det gjorde det store. Det det uanset irriterede mig mest undervejs var fødselsmærkerne (Birthmarks - hvad hedder det egentligt?), og igen - det er jo en meget lille ting!
Jeg savnede lidt mere dybde i nogle af historierne, specielt Luisa's og Somni's - tror det havde fungeret godt som stand-alone filme!
Heldigvis var historien om Sloosha's MEGET nemmere at forstå, da de for smidt mange flere "rigtige" ord ind undervejs.
En lille, men alligevel stor irritationsfaktor var hvordan det hele var oversat. Det var slet ikke gennemført i filmen - og det syntes jeg var synd!

Alt i alt syntes jeg historien gjorde sig meget bedre som film - og det er helt klart den jeg vil anbefale videre! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...