lørdag den 27. juni 2015

Print to screen: Matilda

Titel: Matilda
Forfatter: Roald Dahl
Sprog: Engelsk
Sider: Lydbog            Oplæser: Kate Winslet 
Forlag: Penguin UK

Bedømmelse 4 af 5 stjerner.

Bogen jeg har læst her, er Matilda, skrevet af Roald Dahl. Eller, læst og læst - jeg har benyttet mit prøveabonnement fra Storytel som en del af prøveperioden fra Buzzador - men historien er jo det samme! Dette er en bog der virkelig har fulgt mig op igennem barndommen, både på norsk, engelsk og i film-form! Dejlig bog!
Bogen handler om Matilda, der er er fem år gammelt vidunderbarn, om man fremdeles siger det;) Hun er fantastisk, selvstændig, og nysgerrig på verden og alt der findes i den! Hun sluger voksenbøger, og er ret god til at regne. Hendes familie er mildt sagt forfærdelige - de bryder sig slet ikke om Matilda - og brød mig hellere altså ikke om dem. Kan ikke lade være med at sammenligne dem med familien Dursley fra Harry Potter.
Bogen er en dejligt blanding af børnelitteratur, fiktion, humor og fantasi - og jeg personlig er ret pjattet med den! Nå kender jeg historien i bogen ret godt, og jeg var umiddelbart ret spændt på om jeg faktisk ville kunne li'bogen som voksen - men det kunne jeg bestemt!
Som ekstra plus må jeg sige at Kate Winslet er FANTASTISK som oplæser! Anbefales - helt bestemt!

Filmen
Filmen har jeg set mange gange op igennem barndommen, men har slet ikke kigget på den de sidste 15 år.. Så ja, det er lang tid siden! Og endelig var lillepigen stor nok til at få noget ud af den - selv om hun mente den var lidt skummel til tider!

Det var en del forskelligheder mellem filmen og bogen - men den største er nok at filmen er flyttet fra Englang til USA - og generelt er "alt" bare større.
De har desværre også fjernet rigtigt meget at alt det der blev skrevet om bøgerne - noget som av en rigtig flot dybde i bogen... Moby Dick er nævnt i filmen! Men alt i alt fungerer filmen MEGET godt - de forandringer der er lavet undervejs, passer meget godt ind! Alt i alt en favorittfilm<3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...